تنبکنوشتار اصلی: تنبکتنبورنوشتار اصلی: تنبور تاریخچه علیرضا حسین خانی در حال نواختن ساز تال این موسیقی نیز به صورت بیکلام (مانند مقامهای سحری، پاکتلی، چمری) و با کلام (مانند مراسم راراپیشکوه، راراشتکوه، راراشیرازی یا دنگ دال در مناطق مختلف بختیاری) اجرا میشود.ترانه لری ترجمه فارسیاَسبت و زین و کتلت زیه در مال اسبت به زین و کتل تو جلوی منزلگاه استدشمنو شادی کنان دوسو زنان زال دشمنان شادی میکنند و دوستان زار میزنند شمشیرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشیرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند کینه دارم بعد خوت وش وش بکنه جنگ چه کسی را دارم که بعد از خودت با آن جنگ کنمدات برو کگو برو همه بران مو مادرت موی میبرد خواهرت موی میبرد همه گیسو میبرندهمه برن و کارد زنت و خنجر اگر همه با کارد موی برند همسرت با خنجر موی میبرد بررسی و تحلیل ضرباهنگ ترانههاهمت علی سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سیم همانطور که مشاهده میشود این وزنها در موسیقی مردم کرد نیز وجود دارند.بررسی و تحلیل ملودی ترانهها
دانلود آهنگ شاد لری بختیاری برای رقص
ویژگیهای کلی موسیقی لری ترانه دایه دایه موسیقی لری از سرچشمههای موسیقی «ردیف» و ردیفنوازی است که بخش مهم آن از طریق کمانچه و کمانچهنوازی محلی در موسیقی رسمی ایران (ردیف) نیز تأثیر گذاشته است. بمیرم، میوله سیت بیارم، شیرین و خسرو و دایه دایه که قصهٔ مبارزهها و جنگآوریها و رشادتها است که زبانزد همگان شده است.در حوزه موسیقی، موسیقی بختیاری حریم خود را بیشتر حفظ کرده و عنصرهای خارج از فرهنگ خود را کمتر پذیرا شده است. نوازندگان و سرایندگان این سرزمین توشمالها هستند که ازجایگاه ویژه ای برخوردارند.▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد : ـ رارا، آهنگی است که درسوگ فردی نواخته می شود که همراه با رقص واشعار مور است. ـ نواهای خدیوی و مال ژیری که ویژه فصل پائیز وهنگام کوچ است.درمراسم سوگواری برای هرفردی بنابه ارزش و جایگاهش در آن قوم آوراز ویژه ای می خوانند چنانکه تفاوت زیادی میان اشعار سوگ کودکان وجوانان ناکام با مردان بزرگ قوم می باشد. ● موسیقیهای آوازی (کلامی) و موسیقیهای سازی ▪ موسیقی آوازی لرستان ● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی) به طور کلی همانگونه که از این عنوان پیداست، آوازهای لری که گاهی نام مقام نیز میگیرند، بدون ریتم هستند و با متر آزاد اجرا میشوند. بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،
دانلود آهنگ لری
▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) این دو آواز شاخههایی از آواز علیسونه هستند که نه حالت مویه را دارند و نه به صورت خاص، علیسونه محسوب میشوند و همین نکته نشانهٔ قدمت دیرینهٔ علیسونه و بنیادی بودن این مقام در آوازهای محلی لری است.ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا میکشم تا میکنم پیر یا مورم دو قورسُ یا وطن دیر درد دل یا میکشد مرا یا پیرم میکند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست، ▪ ساری خونی (ساریه خوانی) آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟ ای دله سی دیلرو هه میزنی زار یه تونو به دیلرویه دینه یار ● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلامهای دینی ـ کلامهای یارسان، چل سرو ▪ مویهها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی ▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره«کو چر» و «سوار چر» ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری
دانلود آهنگهای لری خرم آبادی
▪ مقامهای شادی – عروسی سوارونه) ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه) بزران) ▪ مقامهای سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو) ▪ مقامهای عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه ترانه های محلی اولین پایه تجربه موسیقی هر کشور به شمار می روند. شایان ذکر است که جای دارد پیشینه ی موسیقی دیار کهن لرستان، با تحقیقات و پژوهشهایی بسیار معرفی گردد همچنان که کارهایی ارزشمند نیز صورت گرفته است، غرض حقیر بیشتر فتح بابی برای دوستان هنر دوست است.موسیقی در لرستان از دیرباز از اهمیت و نقش به سزایی برخوردار بوده است و در جای جای زندگی مردمان این دیار حضوری پررنگ داشته است، غم و شادی، سور و سوگ، کار و فراغت و مردم لرستان از دیرباز با موسیقی انس و الفت خاصی داشته اند.سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور) ۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله) ۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از« سحری (اعلام مرگ کسی)»، « چمریانه »، «هرا» و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی «کار»: اجرای این آوازها از یک سو برای تحمل کارهای طاقت فرسا و سنگین و از سوی دیگر، برای سرعت بخشیدن به آهنگ کار و هماهنگی میان انجام دهندگان کار بوده است. ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: میرنوروزی که آوازهای عاشقانه می باشد. .با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون «باخته»، «بازی»، «دَس گِرِتِه» استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی «کراد» خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند
مردم لرستان اصولا“ براین باور هستند که سرودخواندن درکارهای دسته جمعی باعث تقویت در کارشان می شود. ▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد : ـ دانلود آهنگ لری شاد برای عروسی قدیمی نواهای خدیوی و مال ژیری که ویژه فصل پائیز وهنگام کوچ است.ـ آوازهای شکارگری که به صیادی مشهور ومعروف می باشد.● موسیقیهای آوازی (کلامی) و موسیقیهای سازی ▪ موسیقی آوازی لرستان کنکاش در وقایع گذشته بر مردم لرستان و سیری در ژرفاژرف سرگذشت فرهنگی و تاریخی آن، در گرو بررسی موشکافانه در چهرههای ناشناخته زندگانی نیاکان سختکوش این مرز و بوم است.● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی) متداولترین این آوازها، که نقش بسیار مهمی را در این موسیقی ایفا میکنند، علیسونه است که توسط مردان، به شیوهٔ تکی یا گاه به صورت مکالمات چهار یا پنج نفری (به حالت سؤال و جواب) همراه با کمانچه که ساز ویژهٔ موسیقی لری است، اجرا میشود. در بیان قدمت این آواز همین بس که آن را اصیلترین، محبوبترین، رایجترین و مردمآشناترین نوای کهن میشناسند.بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر رخت بر بند تا رخت بربندم از این سرای دلگیرکه تو از غصه و من از حسرت، هر دو با هم پیر شدهایم.پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،
دانلود آهنگهای لری بختیاری جدید
▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا میکشم تا میکنم پیر یا مورم دو قورسُ یا وطن دیر درد دل یا میکشد مرا یا پیرم میکند، نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست، ▪ ساری خونی (ساریه خوانی) آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟ ای دله سی دیلرو هه میزنی زار یه تونو به دیلرویه دینه یار این هم تو و دهلران و دیدن یار.● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلامهای دینی ـ کلامهای یارسان، چل سرو ▪ مویهها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی ▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره«کو چر» و «سوار چر» ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری ـ سرنا، دهل، کمانچه (تال)، تنبک (تمک)، تنبور.▪ مقامهای شادی – عروسی ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه)
دانلود آهنگ لری بختیاری با ساز و دهل
بزران) ▪ مقامهای سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو) ▪ مقامهای عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه شاید پیشینه ی هنرهایی چون رقص و موسیقی به تمدنهای نخستین بشری بازگردد، آن هنگام که مردان و زنان نخستین به شکرانه ی شکار به پایکوبی و رقص می پرداختند.سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور) ۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله) ۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از« سحری (اعلام مرگ کسی)»، « چمریانه »، «هرا» و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی «کار»: کاربرد داشته است. ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: میرنوروزی که آوازهای عاشقانه می باشد..با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون «باخته»، «بازی»، «دَس گِرِتِه» استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی «کراد» خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند چکیده آنچه در این مقاله در مورد موسیقی لرستان بیان شده است را میتوان در چند عنوان بطور خلاصه ذکر کرد:ب) جایگاه موسیقی در فرهنگ مردم لرستان بطو ری که در هر مراسم و آیین اجتماعیِ مردمان این مرزج) سازهای رایج درموسیقی لرستان که به سه دسته سازهای بادی، زهی و کوبه ایی تقسیم میشوند.د) موسیقی محلی لرستان و مقامهای موجود در آنکه به دو بخش موسیقی آوازی (کلامی) و سازی تقسیم میشود. ما به تنهایی ازگفتن سخنی نو عاجزیم مگر به کمک نیاکانمان ومیراث گرانبهایشان.مقدمه: باوجود اینکه با مطالعه ومعرفی آثار فرهنگی مادی ومعنوی هرجامعه و پژوهش علمی درهمین گذرگاه سخت ودقیق میتوان به این جهان ناشناخته راه یافت، ولی بررسی فرهنگی مرز وبوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگی آن شدنی نیست، اما با هدف نمایش گوشههایی ازتبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند این مرز وبوم و ترغیب بیشتر پژوهشگران مشتاق به دریای بیکران فرهنگ موسیقیایی روزنههایی ازاین تصویر توصیف ناپذیر را میگشاییم. تاریخچه موسیقی درلرستانسرزمین لرستان ومحدوده زاگرس همچون دیگر مناطق فلات پهناورایران درادوار مختلف تاریخ محل بروز تمدن و آثار بوده که موجب شگفتی جهانیان گردیده است.قطعه سفالی که از [کاسو]ها یا [کاسی]ها درهزاره سوم پیش ازمیلاد درکوهستانهای زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزدیکی چادرها یا کلبههایی نشان داده است (تصویر 2) جایگاه موسیقی درفرهنگ مردم لرستان سازهای رایج درموسیقی لرستان1- سازهای بادی (Aereophones (): سرنا – دوزله – بلور2- سازهای زهی (Chordophones) کمانچه – تنبور3- سازهای کوبهای (membranophones): تنبک (تمبک) – دُهُلموسیقی محلی لرستان
دانلود آهنگ غمگین لری برای مرگ برادر
موسیقی را میتوان در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته باز شناخت:الف) موسیقی آوازی (کلامی) ب) موسیقی سازی این نوع موسیقی بیشتر در مراسم عروسی، سوگواری و فعالیتهای روزمره زندگی عشایر و روستائیان و توسط زنان و برخی موارد نیز توسط مردان اجرا میشود .1- آوازهای شادمانه (عروسی)؛ ترانههایی که عملا بدون همراهی ساز و با هم آوایی زنان در مراسم عروسی اجرا میشود و عبارتند از سیت بیارم، بینا بینا، بزران بزرانسیت بیارم: به معنی ((برای تو بیاورم)) که منظور آوردن هدایا برای عروس از سوی داماد است. برخی از این آواها عبارتند از:کچکله شیرازیکوش طلاآواهای عاشقانه مانند: کیودار - یا کبود دار - (همچنین درخت کبود یا سپیدار) و منظور تشبیه معشوق و دلبر بوده که همچون سپیدار بلند قد و سر سبز و رعناست.بزران بزران - منظور به صدا در آوردن زنگ یا دو چند فلز است.3-کلامهای دینی یا سرودههای مذهبی:.4-مویهها (سوگواری): 5-آواهای دلتنگی و غریبی:علیدوستی یا علیسونه یکی از کهنترین و رایجترین آوازهای لری است در گوشه ((داد)) دستگاه ماهور اجرا میشود.6- آوازهای حماسی:از انواع آواهای حماسی میتوان به: شاهنامه خوانی لری و لکی:دایه دایه: ترانه ((دایه دایه)) مشهورترین و پر آوازهترین سروده لری در مقام سه پا بوده که امروزه مرزهای لرستان را در هم نوردیده و بیشتر مردم کشور و موسیقی دانان، با این تصنیف آشنایی دارند.7-آوازهای طنز و هجو:این ترانهها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایش طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده است از جمله این اواها میتوان بهماست فروشهورم هورمهی راسی سله هی نباتکاسمسا اشاره نمود.8-موسیقی آواز کار (ترانههای کار): برای کاهش خستگی ناشی از کار و بیان آمال و آرزوهای خود آوازهایی میخواندند.لالایی (لاوه لاوه) - مادر از نخستین آوازه خوان زندگی است که همواره با نغمههای کهن و ابیاتی دلنشین و سرشاراز عشق و عاطفه مادری، فرزند دلبندش را به خوابی آرام و دلچسب فرو میبرد.ب- موسیقی سازی: این موسیقی آنچنان که از اسمش پیداست با استفاده از سازهای بومی و توسط نوازندگان محلی اجرا میگردد.- مقامهای شادی (عروسی):رقص (سنگین سماع، دو پا، سه پا، شا نه شکی، اشکاری):نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبک، کمانچه)رقص و آواز: (بینا بینا، کیودار، کلنجه زرد) 2- مقامهای سوگواری:نوع ساز (دهل، سرنا) موسیقی سوگواری بیشتر جنبه آیینی داشته و در مراسم عزاداری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوان دارند معروفترین مقامهای آن عبارتند از:پاکتلیچمری یا چمرانهشیونییاری کریمخانی3-مقامهای عاشقانه و دلتنگی (کمانچه و تنبک)داده هاي باستان شناسي ،در كنار برخي آداب ،سنن و واژه هاي بجا مانده از گذشته ي تاريخ فلات ايران و سرزمين هاي همجوار و مرتبط ،تنها دستاويز و راهنماي ورود به تاريكي هاي پر پيچ وخم تاريخ اين سرزمين است. ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern (اولین شکل از سمت راست) كه هنوز در غالب نقاط ايران (به ويژه لرستان ،كردستان ،كرمانشاه و مناطق بختياري نشين )متداول است (نگرش به پيشينه موسيقي ايران ،سوري ايازي1383 :44و 46 ).همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد.